Indlæser
Natur og mental sundhed
Dato og tid
Torsdag d. 6. juni 2024 kl. 09:30 til 16:00
Tilmeldingsfrist
Mandag d. 3. juni 2024 kl. 23:55
Sted
Skolelandbruget i Furesø,
Stavnsholtvej 171A,
3520 Farum
Skolelandbruget i Furesø
Stavnsholtvej 171A
3520 Farum
Natur og mental sundhed
Natur og mental sundhed
Denne temadag har fokus på hvordan uderummet kan inspirere til virksomme deltagelsesmuligheder, der fremmer mental sundhed, trivsel og læring for børn og unge i udsatte positioner.
På temadagen præsenterer Skolelandbruget i Furesø kommune hvordan de arbejder målrettet med at styrke børn og unges trivsel i naturen med dyr, jordbrug og friluftsliv som det fælles tredje. Du får et indblik i hvordan de samarbejder med børn og unge, hvad deres tilgang er og hvorfor det virker – både i teori og praksis.
I Skolelandbruget har vi de seneste år arbejdet målrettet og med stor succes med børn og unge i udsatte positioner. Denne målgruppe kalder vi for de talentfulde børn og unge. Vi har et samarbejde med Furesø kommunens skoler og specialtilbud. Formålet er at arbejde med talenternes narrativ, trivsel, læring og udvikling, for der igennem at give dem en ny forståelse af dem selv som talentfulde og styrke deres muligheder til et liv i trivsel.
Fælles for de unge talenter er, at de møder ind til et fællesskab, som fremmer aktiv deltagelse og involvering. Det bidrager til et ejerskab af dagens indhold, som vi mener, er en forudsætning for varige forandring.
En del af nøgleordene, du introduceres til er: En narrativ tilgang, eksternalisering, bevidning, transfer og legende læring.
Skolelandbruget er en kommunal besøgsgård, som med udgangspunkt i dyre- og agerbrug tilbyder formidlingsforløb for daginstitutioner og folkeskolens indskoling, mellemtrin og udskoling. Forløbene knytter an til hhv. læreplanstemaerne og Fælles mål og understøtter i en praksisnær kontekst børnenes udvikling på både det personlige, det sociale og det faglige område.
Samtidig er Skolelandbruget åbent for borgere, der kan komme forbi, hilse på dyrene og deltage i aktiviteterne på landbruget.
I denne ramme arbejder Skolelandbruget med børn og unge, der har behov for en særlig indsats for at trives, udvikle sig og lære. For at sikre og kvalificere den pædagogiske dagsorden på skolelandbruget, har Center for dagtilbud og skole i Furesø kommune valgt at placere en pædagogisk vejleder fra kompetencecenter for inklusion og læring (KIL) på matriklen, som i samarbejde med det daglige personale kvalificerer den pædagogiske dagsorden.
Læs evt mere om Skolelandbruget her: https://skolelandbruget.furesoe.dk/ og om Talenterne her: https://skolelandbruget.furesoe.dk/de-talentfulde-unge/ og på Facebook Skolelandbruget og økohaverne i Furesø
|
PROGRAM |
09.00 |
Kaffe for de morgenfriske og mulighed for netværk |
09.30 |
Velkomst - og kort intro til Skolelandbruget |
09.45 |
Sådan samarbejder Skolelandbruget med børn og unge i praksis v. Christopher, Signe og Nathja, Talenter ved Skolelandbruget |
10.30 |
Talenterne fortæller hvad Skolelandbruget har betydet for dem v. Talenter og personale |
11.00 |
Refleksion og netværk |
11.15 |
Udfordringer og opmærksomheder, når der arbejdes med børn og unge i udsatte positioner v. Poul Hjulmann Seidler herunder: · Hvad er essensen af en narrativ tilgang? · Koblinger mellem en narrativ tilgang og dens udfoldelse i naturen · Hvad kræves der af os som Naturvejledere/fagpersoner? · Oplevelser der giver mestringserfaringer · Vigtigheden af at træne abstrakt tænkning · At arbejde med indre værdier (autonomt) · At træne kompetencer og beskyttelsesfaktorer. |
12.00 |
Frokost – egen medbragte mad |
12.45 |
Udfordringer og opmærksomheder …… fortsat v. Poul |
13.45 |
Kaffe og kage |
14.00 |
Oplæg: Hvordan uderummet kommer børn og unge til gavn – sådan arbejder vi på Skolelandbruget v. Johnny Skjoldborg Krog, Glenn Hartmann Thomsen, Katja Gullaksen og Frida Nordahl (Personalet ved Skolelandbruget og Hjortøgård) · Historik · Bemanding · Pædagogik · Narrativ tilgang og bevidning · Visionen · Strategi i forhold til kommunikation og baglandet |
14.45 |
Refleksion og netværk |
15.00 |
Hvorfor et skolelandbrug i et Kommunalt landskab - hvad får vi ud af det? v. Per Christensen Skolechef |
15.30 |
Opsamling og afrunding |
16.00 |
Tak for i dag |
Det praktiske
Sted: Skolelandbruget i Furesø, Stavnsholtvej 171A, 3520 Farum. Parkering ved Ellegården, Stavnsholtvej 168 eller Farum Arena, Stavnsholtvej 41. Der er kun 4 p-pladser ved Bondegården og de er altid optaget.
Tilmelding: på https://natur-sundhed.nemtilmeld.dk/17/ senest d. 3. maj. Der er begrænset deltagerantal (max. 35) efter først-til-mølle-princippet. Dagen gennemføres ved min. 15 deltagere.
Medbring: Husk madpakke samt fornuftigt tøj og sko til udendørs brug, da vi skal være ude meget af dagen. Vær opmærksom på at det kan være mudret hos dyrene.
Målgruppe: Naturvejledere, Lærere, Pædagoger, Skoleledere, Sundhedspersonale, Koordinatorer og andre fagpersoner, der er interesseret i at inddrage naturen i arbejdet med mennesker i udsatte positioner.
Pris: Det koster 250,- kr. at deltage for medlemmer af Naturvejledning Danmark. For ikke-medlemmer er prisen 750,- kr. Deltagergebyret er inkl. moms og dækker oplægsholdere og kaffe/the/kage. Tilmeldingfristen er 3. maj. Efter tilmeldingsfristen er tilmelding bindende dvs. fra og med 4. maj 2024 - også selvom tilmeldingsfristen forlænges.
Forplejning: Medbring egen frokost. Der vil være kaffe og brød for de morgenfriske samt kaffe og kage om eftermiddagen.
Temadagen er arrangeret i samarbejde mellem Sundhedsnetværket og Natursocialt Netværk, og er støttet med midler fra Velux Fonden i regi af projekt "Frirum og Fællesskab". Projeketet er forankret hos Naturvejledning Danmark. Læs mere om projektet her: Frirum og Fællesskab - Naturvejledning Danmark.
På dagen møder du:
Christopher, Signe og Nathja der er tidligere og nuværende deltagere i Skolelandbrugets Talentindsats.
Johnny Skjoldborg Krog er uddannet Skov- og Landskabsingeniør, Skovbruger og Naturvejleder. Han er leder af Skolelandbruget, Hjortøgård og økohaverne i Furesø, som er besøgssteder for alle borgere i Furesø kommune, hvor landbrug, dyrehold og naturen er afsættet for at understøtte læring og oplevelser for brugerne. Johnny har siden 1999 været ansat forskellige steder som leder, faglærer, udeskolevejleder og naturvejleder.
Frida Nordahl er uddannet Lærer. Frida brænder for arbejdet med børn og unge og har i sit daglige arbejde på Skolelandbruget, i særdeleshed med prøvehandlingerne på og omkring Hjortøgård at gøre. Her kombinerer hun sin store interesse for friluftsliv med talentarbejdet samt formidlingsforløb til skoleklasser fra hele Furesø. Udover det indgår Frida i det øvrige arbejde på bondegården og hjælper til hvor der er brug for det. Frida bidrager med fagfaglig viden indenfor sprog, håndværk og samfundsfag. Desuden ved hun noget om didaktik og udeskole, hvilket hun bringer i spil i sit arbejde.
Glenn Hartmann Thomsen er Pædagogiske vejleder og har været en del af Skolelandbruget siden 2019. Glenn er også uddannet som karetmager. Glenn står for al kontakt mellem Skoler og Skolelandbruget i forhold til talentarbejdet og sørger for at de bliver leveret tilbage til skolen på bedste vis, når de ikke skal være en del af Skolelandebruget mere. Han er god til at få talenterne til at tro på deres egne evner og tro på at være en del af et fællesskabet. Samtidig klæder han det øvrige personale på, med pædagogiske værktøjer. Han laver mad, svejser, andet forfaldet arbejde, samt "Bonde for en dag" sammen med talenterne.
Katja Gullaksen er Skolelandbrugets uddannede Landmand. Hun står overordnet for alle dyr på bondegården. Katja har stor interesse og flair for pædagogik. Katja har før været på ”rigtige” landbrug med malkekøer og svineproduktion. Katja fordeler de praktiske opgaver blandt talenterne og sørger for at der altid er noget at lave. Katja er særlig god til at huske både store og små ting. Katja formidler landbruget, når der kommer besøg på gården og arbejder sammen med talenterne, på at skabe så gode rammer som muligt for læring.
Camilla Staugaard er uddannet Professionsbachelor i Ernæring og Sundhed og har en fortid i forsvaret. Camilla er Skolelandbrugets Have dame og har været en del af Skolelandbruget siden 2011. Camilla står for formidling af ØkoHaverne på Skolelandbruget og agerer havekonsulent ude på kommunens skoler og institutioner. Når der ikke er haver på programmet, bliver generel Naturvejledning udført igennem bla. Mikroforsker tilgangen og Krible Krable aktiviteter. Camilla har til tider Talenterne med oppe i Haverne, så de kan få deres eget lille stykke jord og passe.
Poul Hjulmann Seidler er Biolog og Naturvejleder og har en Diplom i projektledelse og organisationsudvikling og en Narrativ konsulentuddannelse fra DISPUK. Poul er selvstændig, ejer NaturligIndsigt og er Associeret partner i Trap.Consulting. Han arbejder bl.a. med metodisk udvikling indenfor brug af naturen til fremme af læring og trivsel. I de sidste 15 år med et stigende fokus på naturbaseret socialt arbejde især til unge i udsatte positioner, bl.a. som samarbejdspartner og ekstern konsulent i Bikubenfondens Natur til et godt liv – Laboratorium. Poul har været med i flere skriftlige produkter målrettet fagprofessionelles praksis i natursocialt arbejde og arbejder selv med naturintegreret behandling og terapi til mennesker i udsatte positioner.
Per Christensen er Skolechef i Furesø kommune (5 år). Per har arbejdet i skolevæsenet i Gentofte kommune i 19 år. Han er gammel spejder, Lapplandsfarer, og nuværende skovvandrer og lystfisker – og sulten efter at skabe rammer for skolehverdage med mere fordybelse, alsidighed og trivsel.
Find vej til arrangementet
Klik for at se et kort med stedets placering hos Google Maps >
Tilmelding til dette arrangement bliver håndteret med NemTilmeld.
Hvis du selv holder arrangementer, kan du prøve NemTilmeld's tilmeldingssystem for 0 kr. til dit næste arrangement.
Kontaktinformation til arrangør
Natur- og Sundhedsnetværket
Tlf: +45 60614028
eva@naturkonsulenterne.dk
Kontaktinformation til arrangør
Natur- og Sundhedsnetværket
Tlf: +45 60614028
eva@naturkonsulenterne.dk